Itsredd en ik waren afgelopen zaterdag op Firstlook 2008. Er was op de beurs een leuk aantal PS3 games te spelen, onder andere een nieuw level van Motorstorm: Pacific Rift, LittleBigPlanet, Bioshock, Midnight Club en nog veel meer. Ook hebben we mogen genieten van de eerste getoonde gameplay ooit van Operation Flashpoint 2, een veelbelovende oorlogsshooter die in 2009 uit zal komen. Lees hieronder wat we van bepaalde games vonden!

TNA Impact
Bij binnenkomst knalde je meteen tegen 2 gigantische kerels aan: worstelaars die TNA Impact aan het promoten waren. Ze daagden je uit voor een potje, en gingen zelfs af en toe met elkaar in het echt op de vuist! De game zelf speelde beter dan verwacht: de besturing verliep soepel en de game zag er aardig goed uit. Slaan, schoppen en counteraanvallen, alles liep lekker en zonder opvallende glitches.

Bioshock
Er stond welgeteld één PS3 waar Bioshock op te spelen was, en de verleiding om daar even gebruik van te maken was natuurlijk erg moeilijk om te weerstaan. De controls van de game waren heel soepel en makkelijk. Zonder na te denken kon je zonder problemen rondlopen en je wapens gebruiken. De game ziet er ongeveer net zo goed uit als de andere versies en draait (gelukkig) hartstikke goed. Van bijzonderheden ten opzichte van zijn broertjes op de PC en Xbox 360 was niks te zien, er was slechts een stukje uit de storymode te spelen. Toch heeft Bioshock op deze manier een erg goede indruk achtergelaten: heerlijke gameplay, mooie graphics en een mooi verhaal (ongewijzigd van de andere versies) maken dit nu al een topper.

Philips AmBX
Hoewel Philips nog geen plannen heeft om de AmBX op consoles uit te brengen, is het toch even de vermelding waard. We hebben het getest met de nieuwe game Brothers in Arms: Hell’s Highway, wat geen verkeerde game blijkt te zijn. De AmBX opstelling wist een hele fijne indruk achter te laten. Want naast een rumblepad voor onder je toetsenbord (wat voor ons PS3-gamers redelijk oninteressant is gezien de DualShock 3) zijn ook lichten (Ambilight) en ventilatoren (Ambiwind?) naast het beeldscherm neergezet. Wanneer er een ontploffing vlak voor je neus plaatsvindt zullen deze lucht in je gezicht blazen. Dit voelde een stuk beter dan we in eerste instantie hadden verwacht en we hopen dat er ooit ook een vergelijkbaar iets komt voor de PS3.

Shaun White Snowboarding
Deze game was op meerdere plekken in de zaal te spelen, en dat is best logisch te noemen. Shaun White Snowboarding is namelijk een erg leuke game. De controls waren even wennen, maar na een tijdje spelen waren de eerste trucs een feit. De hele game speelt zich af in een open wereld, je kan dus doen wat je wilt, wanneer je wilt. Hoe je verder in de game kan komen is echter een raadsel gebleven, want daar konden we niet achter komen.De game ziet er op zich leuk uit, maar echt heel veel bijzonders is het niet. Veel grafische imperfecties (een dikke laag stuifsneeuw waar je doorheen loopt ziet er bijvoorbeeld helemaal niet mooi uit) en bugs zijn nog teveel aanwezig. Hopelijk zullen deze minpunten nog aangepast worden voor de definitieve game.

Operation Flashpoint 2
In de conferentiezaal zijn een aantal presentaties gehouden. Onder andere een over Operation Flashpoint 2. In deze presentatie zijn een heleboel technieken laten zien die verwerkt zijn in de game. Wat opvalt zijn de ongelooflijke realistische details die ze in de game willen stoppen, wat ze erg goeg afgaat dankzij het feit dat ze nauw samenwerken met echte Amerikaanse militairen. Niet alleen worden hun ervaringen en belevenissen in de game gestopt, maar ook worden vrijwel alle bewegingen vastgelegd door middel van Motion Capture.

Een andere mooie feature van deze game is dat tijd een grote rol speelt. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer je iets stukmaakt, dit stuk blijft gedurende de rest van de campaign. Het kan best wel eens zo zijn dat je die brug, die je in de eerste missie voor de lol hebt opgeblazen, net nodig had in een latere missie! Verder word het daadwerkelijk dag en nacht, en zul je in verschillende seizoenen spelen. Om te zien waar je heen moet voor je volgende objective zul je de rookpluimen van de zogenaamde ‘Fog of War’ moeten volgen. Dit zijn de enorme rookpluimen die ontstaan bij de immens grote gevechten. Ook dit is iets waar echte militairen op het slagveld gebruik van maken als ze in gevecht zijn.

We hebben tevens de eerste gameplaybeelden mogen aanschouwen. Deze kunnen we echter niet publiceren, want fotograferen en films maken werd ons verboden door de organistatie. Wel kunnen we vertellen dat het zeer indrukwekkende beelden waren. De framerate was nog niet helemaal goed, maar omdat het slechts een vroege alpha-versie was kunnen we er vanuit gaan dat dat wel goed komt.

Call of Duty: World of War
Een game die achter gesloten deuren werd laten zien aan het publiek was Call of Duty: World of War. Per groepje van acht werd de game getoond. Door technische omstandigheden was het helaas niet mogelijk om de game te spelen, maar wel werd voor het eerst het eerste level van de game laten zien. Hoewel de verwachtingen niet zo hoog zijn als die voor Call of Duty 4, ziet de game er wel bijzonder goed uit. Mooie lichteffecten (hoewel het level zich ’s nachts afspeelde) en erg mooie watereffecten. De vertrouwde wapens uit de oudere Call of Duty’s waren weer terug en zagen er beter uit dan ooit. Toch was er iets teveel herkenning in de beelden, echt vernieuwend is wéér een WO2-spel nou niet per direct te noemen. Het verhaal begon interessant (je bent gegijzeld en staat op het punt vermoord te worden), en we zijn erg benieuwd hoe Treyarch in het 5e deel van deze serie een mooi verhaal gaat neerzetten.

Midnight Club Los Angeles vs. Need for Speed Undercover
Een andere game die ons heel erg meeviel (100% in de positieve zin van het woord) was Midnight Club: Los Angeles. Deze speelde werkelijk waar geweldig en zag er erg stoer uit. Dit helaas in tegenstelling tot de nieuwe Need for Speed. Deze was zo slecht, dat het wel een zeer oude versie van de game moet zijn geweest. Allereerst leek het alsof je in een resolutie van een cameraschermpje aan het spelen was, zoveel blokken waren zichtbaar, en je kon geen straat uitrijden zonder flinke haperingen. We verwachten dat dit absoluut niet representatief is voor de uiteindelijke versie van de game, maar het is toch jammer dat ze het dan wel zo speelbaar maken. Midnight Club daarentegen zag er heel goed uit, maar helaas was er één minpuntje wat direct opviel: je kan dwars door de voetgangers heenrijden. Gelukkig draaide de game zelf verder als een zonnetje.

Andere games
Naast het bovengenoemde was er veel meer te zien op Firstlook. Guitar Hero, inclusief alle instrumenten werden op een heus podium aan het publiek gedemonstreerd. Daarnaast was Motorstorm speelbaar: het was zeer duidelijk dat ze sinds de demo vorderingen hebben gemaakt: grafisch zag het spel er een stuk kleurrijker en uitgebreider uit dan wat met de demo het geval was. Het betrof een beta-demo die 70% klaar was. Daar was echter verder niet veel tijd voor, want we waren niet de enige die wilden spelen. Ook de veelbelovende Far Cry 2 was speelbaar, en naar deze titel kijken wij heel erg uit: ook deze game speelde namelijk erg goed. De grote afwezigen op Firstlook waren Killzone 2 en Resistance 2, wat wel erg jammer was. LittleBigPlanet daarentegen was een leuke goedmaker daarvoor, en het was dan ook erg fijn om deze weer even te spelen.

Kortom: Firstlook 2008 was behoorlijk uitgebreid en heeft ons een goede indruk gegeven van een heleboel games die we de komende tijd mogen gaan verwachten. Met games als Bioshock, Motorstorm Pacific Rift, Operation Flashpoint 2 en Midnight Club Los Angeles hebben we in ieder geval niet veel te klagen!

Geschreven door: ItsRedd en Edwin