De citaat “I’ll be back” kennen we natuurlijk allemaal van de Terminator filmreeks die begon in 1984. De film was zo’n groot succes dat in 1991 het vervolg verscheen en in 2003 de derde Terminator film uit kwam. Het jaar 2009 kan zo toegevoegd worden aan dit rijtje, want binnenkort komt de film Terminator Salvation uit en hier hoort natuurlijk een gelijknamige game bij. Wij zijn bij Warner Bros in Amsterdam geweest om de game te spelen en onze impressie lees je in deze preview.

Verhaal

Jij bent John Conner, de grote held van het verzet tegen de bad guys van Skynet. Hoewel je begint als soldaat van het verzet zul je naar mate je vordert in het verhaal steeds meer de leiding nemen, met name vanaf het moment dat je besluit niet met de evacuatie helikopter mee te gaan, maar een aantal achtergebleven soldaten gaat redden. Onderweg zul je continu belaagd worden door je vijand: de Terminators. Alle vijanden uit de film zitten ook in de game en er is er zelfs één speciaal voor de game gemaakt: de T-7, een spin-achtige robot.

Het verhaal speelt zich af tussen de derde en de vierde film. Aan het einde van de derde film, Terminator: Rise of the Machines, zit John Conner opgesloten in een bunker om zich te beschermen tegen de onvermijdbare nucleaire explosie. In de film Terminator Salvation is John Conner al een grote verzetsleider en in de game help jij hem dat te worden.

Gameplay

De game speelt gewoon vrij makkelijk en er zit dus ook niet echt een grote learning curve verbonden aan de controls. Deze zijn namelijk vrij standaard en overigens ook niet te veranderen, naast het inverteren en het aanpassen van de gevoeligheid van je Y-as. Ondanks dat is deze game af en toe vooral op de wat hogere moeilijkheidsgraden best lastig, wat voor een deel te wijten is aan de intelligentie van je teammates. Omdat de zwakke plek van de meeste vijanden aan de achterkant zit, is het vaak belangrijk dat iemand de aandacht trekt en de ander hem van achteren aanvalt, iets wat ons sterk deed denken aan Army of Two. Helaas hebben je teammates dit niet altijd door en zul je dus af en toe pittig rond moeten rennen om je vijanden neer te krijgen. Naar mate je vordert in de game zullen je teammates steeds minder voor je doen en neem jij echt de leiding over de groep.

Je zult tijdens het verhaal steeds van gevecht naar gevecht lopen met een vaste hoeveelheid vijanden. Over het algemeen krijg je geen extra health tijdens gevechten, die loopt namelijk meteen vol zodra alle vijanden in een omgeving neergehaald zijn. Deze gevechten worden mooi afgewisseld met veel voertuigen, volgeladen met wapens. Zo zul je in een hoofdstuk vanuit een rijdende trein op achtervolgende vijanden schieten met je bazooka en een schoolbus verdedigen in een tweetal buggies met machine geweren. In deze scènes herstelt je health wel langzaam en heb je ook nog is een oneindige hoeveelheid munitie.

Je kunt het verhaal ook nog eens samen met een vriend(in) in offline co-op spelen, wat het aandacht trekken zodat je teamgenoot een vijand in de rug aan kan vallen een stuk makkelijker maakt. Er is zelfs nog een online modus in ontwikkeling maar of deze gereleased wordt valt te betwijfelen, zegt Cos Lazouras van Halycon Games. Dit vanwege de titels die op dit moment te verkrijgen zijn met geweldige online functionaliteiten.

Graphics

Grafisch gezien hebben we weinig te klagen. Het ziet er allemaal best goed uit, helemaal als je in gedachte houdt dat er voor de ontwikkeling van deze game veel minder tijd ter beschikking was dan de gebruikelijke minimale 18 maanden. De textures van vooral ‘onbelangrijke objecten’ zijn af en toe wat minder, maar dit word ruimschoots goed gemaakt door bijvoorbeeld erg mooie explosies. De dingen waar je de aandacht op moet vestigen, zien er dus allemaal prima uit.
Je teammates alsmede je vijanden krijgen een witte omlijning als het zicht geblokkeerd wordt, wat zorgt voor veel overzicht. Dit is handig, want omdat vrijwel alle cover waar je achter kan schuilen verwoestbaar is zul je vaak moeten verplaatsen en dat is natuurlijk erg gevaarlijk als er een paar T1000’s op je schieten.

Sound

Het geluid zit ook prima in orde. De geluiden van alle verschillende wapens lijken wel te kloppen en zijn ook echt herkenbaar, waardoor je makkelijk weet wat voor vijand je tegenover je hebt staan. In erg grote gevechten wordt je door de geluidseffecten echt meegetrokken in de actie en zodra het gevecht is afgelopen valt er een oorverdovende stilte.

Dagje Warner Bros

Op de producerdag waar we voor uitgenodigd waren samen met de voltallige game-pers hebben we al veel geleerd over deze aankomende titel van Grin. We kregen een uitgebreide presentatie van de developers en vragen stond vrij, iets wat bij een zaal vol pers altijd tot leuke ontdekkingen leidt.

Na een gratis drankje uit de automaat en even op één van de demo-pods gespeeld te hebben zijn we aan de praat geraakt met Regina van Tongeren, Product Manager Games bij Warner Bros, die ons uitnodigde om de game in alle rust te komen spelen in de Game-Room van het Warner Bros kantoor. Deze kans grepen wij natuurlijk met beide handen aan en zijn we de volgende dag meteen weer terug gereisd naar Amsterdam.

Hier hebben we de game gedurende een paar uur uitgebreid kunnen testen.

Woofer, onze hoofdredacteur bij Warner Bros

Conclusie

Helaas kunnen we niet zeggen dat we verwachten dat het een echte topgame word. Op grafisch gebied valt er niet ongelooflijk veel op Terminator: Salvation aan te merken en ook het geluid zit dik in orde. Juist hierdoor is het jammer dat de game dat belangrijke stukje authenticiteit en kwaliteit mist. Toch zal de gemiddelde gamer en liefhebber van de Terminator franchise best plezier hebben aan deze titel, mits ze daarnaast niet al te veel top shooters spelen als Killzone 2 of Call of Duty: World at War.