Review Uncharted 2: Among Thieves – Het is altijd een genot om een game te gaan recenseren waarvan je weet dat die gewoon enorm hoog gaat scoren. Ik heb de game al een paar keer kunnen spelen op onder andere de Gamescom in Keulen, maar ik heb eigenlijk al het mogelijke nieuws om Uncharted 2 zo goed als vermeden. Want meestal als je veel gaat lezen over een game en alles al weet, valt het uiteindelijke product (bijna) altijd tegen. Een week geleden was het echter eindelijk zover, de reviewcode van Uncharted 2 had ik weten te bemachtigen en dus was het de hoogste tijd om op schattenjacht te gaan. En of we tevreden zijn? Dat lees je in deze review.

Film of game?

Natuurlijk weten we eigenlijk allemaal wel dat Uncharted 2 een game is, maar het is er wel ééntje met een nogal filmische ervaring. In de sequel van de game ligt de nadruk niet zo op het verbeteren van de gameplay (deze was al goed in Uncharted 1) maar meer op het meeslepende verhaal en alle actie. Je merkt dan ook dat de gamesindustrie al dichter bij de filmindustrie begint te komen. Ik heb nog nooit een game gespeeld die echt zo’n goed verhaal wist de combineren met een hoop, wel af en toe voorspelbare, actie. Je baalt gewoon wanneer je de game uitgespeeld hebt, want Uncharted kun je je hele leven doorspelen, zo goed is het verhaal. Want ik ben vast niet de enige die Uncharted: Drake’s Fortune ook nog regelmatig in zijn PlayStation 3 heeft gedrukt om hem nogmaals uit te spelen. Dit gaat waarschijnlijk met Uncharted 2: Among Thieves nog veel meer gebeuren. En dit is in mijn ogen toch wel een mijlpaal als het om gamen gaat. Vele games hebben het al eerder geprobeerd om een filmische ervaring na te bootsen met vele Hollywood-stunts en weet ik veel wat nog meer, maar Uncharted 2 is de eerste game die het echt voor elkaar heeft gekregen.

Grafisch enorm geperfectioneerd

Het eerste deel zag er natuurlijk al adembenemend uit, maar Uncharted 2 is nóg mooier, nóg vetter, nóg geiler, de game wordt al met al gewoon overdonderend grafisch weergegeven, een ware lust voor het oog. En goede graphics dragen natuurlijk ook een groot steentje bij aan de ervaring die de speler beleeft. Ik had bijvoorbeeld op de Nintendo 64 altijd moeite om mij dingen voor te stellen bij games zoals Zelda en al die andere pixel-adventures. Deze games hadden natuurlijk een heel goed verhaal, maar ik kon me gewoon niet inleven in al die pixels. Dit is met de huidige generatie natuurlijk zo goed als verdwenen, en U2 zorgt ervoor dat deze grens nog dunner wordt dan dat die al was. De realisme in de visuele aspecten dragen gewoon bij aan de beleving van de game. De welbekende cliché dat gameplay belangrijker is dan graphics vind ik persoonlijk zelf dan ook niet helemaal waar, beide aspecten moeten gewoon in orde zijn om een goede game neer te kunnen zetten. En dat is precies wat Uncharted 2 voor elkaar heeft weten te krijgen, zowel de gameplay, het verhaal, als de graphics zijn simpelweg om je vingers bij af te likken. En laat dat nou net de formule zijn die ik het allerliefste zie en proef.

Voor jong en oud

Er is natuurlijk geen enkele game die elke gamer op deze aardbol van zijn behoeften kan voorzien, maar Uncharted 2: Among Thieves zal een zeer groot deel aan gaan spreken. Iedereen die gamed is meestal wel te porren voor een goed avontuur met prachtige graphics en sterke gameplay. Mensen die dan ook nog niet in het bezit zijn van een PlayStation 3, dit is dé reden om er eentje te gaan halen. Uncharted 2 is een system seller, of je nou PC-gamer bent of een huisvrouw van in de veertig, Uncharted 2 zal je gaan entertainen.

Het verhaal

Het is moeilijk om het beste element, namelijk het verhaal, van deze game te bespreken zonder iets verklappen, als je er ook maar iets inhoudelijks over zegt heb je meteen al iets verklapt. We gaan dan ook niks over het verhaal zelf vertellen, wees dus maar niet bang voor spoilers. De opbouw van het verhaal in Uncharted 2 is dit keer anders aangepakt dan je gewend bent en alhoewel je meestal hetgeen wat je gewend bent als beter ervaart, heeft men er in Uncharted 2 er goed aan gedaan om een iets andere manier van vertellen te kiezen. Er is dan ook een flink lange tijd aan het script van de game gewerkt, iets wat je er natuurlijk ook aan af ziet. Het script is tevens een aantal keren herschreven, om het maar zo goed mogelijk te krijgen. En het gerucht gaat zelfs te rondte dat dit gedaan is door een hele bekende Hollywood-schrijver die tijdens de, nog niet zo lang geleden, tv-serie staking natuurlijk ook geld nodig had. En dus zou hij meegewerkt hebben aan het script van Uncharted 2. Wie het is en of het überhaupt waar is weten we niet, maar de kans dat het waar is acht ik in ieder geval heel groot.

Als een oude diesel

De game is in principe een beetje als een old-skool dieselmotor, zoals je misschien wel weet moet een dieselmotor eerst pruttelen voor het flink op gang is. Dit is met Uncharted 2 ook zo, in de eerste paar hoofdstukken wordt het af en toe wat eentonig en weet je nog niet echt welke kant de game opgaat. De game moet gewoon als het ware even warm draaien voordat het echt leuk begint te worden, de echte wow-momenten volgen dan ook pas na een uurtje of 2/3. Natuurlijk is de game daarvoor ook al wel indrukwekkend maar het bouwt zich gewoon langzaam op voordat het je gaat overdonderen.

Multiplayer

Waaat? Is er ook nog een multiplayer? Jep, naast een ijzersterke singleplayer heeft Uncharted 2 ook nog eens een multiplayer mode. Deze mode is een flinke tijd in beta testing geweest en daar heeft men goed aan gedaan. Ik ben persoonlijk zelf een groot fan van multiplayer beta’s omdat dit de speelervaring alleen maar ten goede doet, gezien je tonnen aan feedback krijgt van je community. Verwacht overigens geen uitgebreide multiplayer waar bijvoorbeeld Call of Duty en Killzone 2 mee uitgerust zijn, het is gewoon een vrijwel simpele gamemode die goed is voor enkele extra uren van vermaak. Er zijn verschillende speelbare karakters, je kan geld verdienen, ranken, voordelen vrijspelen (ook wel bekend als perks in CoD) en er is een co-op functie. Je speelt in co-op echter niet hetzelfde verhaal als in de singleplayer, maar krijgt aparte missies voor geschoteld. Ook dit zorgt weer voor nog meer uurtjes plezier aan de game, en we kunnen natuurlijk niet genoeg van Uncharted 2 krijgen.

Elke game heeft wel iets

Hoe geweldig Uncharted 2 ook is, er is altijd wel iets wat beter had gekund. Zo voelt het coversysteem wat gedateerd en duren sommige shoot-outs een beetje te lang tot vermoeidheid aan toe. De slow-start vind ik persoonlijk zelf geen enorme minpunt, maar ik had liever dat het de hele tijd pompen was, maar goed dat is meer iets persoonlijks in mijn ogen. De singleplayer van Uncharted 2 ben je zo’n 10 uurtjes mee zoet, maar je kan natuurlijk alle schatten gaan vinden en het op een hogere moeilijkheidsgraad spelen en je bent er wat langer mee bezig. Wat ik wel een positief punt aan Uncharted 2 vind is dat je kan kiezen, in het game-menu, welke taal je de game wilt spelen. Ook kun je verschillende soundtracks kiezen, waaronder Dolby Digital en DTS. Zulke kleine dingetjes zie ik graag.

Conclusie

Of ik tevreden ben? Op die vraag kan ik alleen maar volmondig “JA!” antwoorden. De game heeft zo’n goede indruk op me achter gelaten en ik durf bijna te zeggen dat we hier te maken hebben met de game van het jaar. De singleplayer is zo onwijs goed en ik denk dat het weer een lange tijd gaat duren voordat ik weer een game ga zien die op grafisch gebied en qua verhaal weer zo’n goede indruk bij me weet achter te laten. Het lijkt wel of Naughty Dog, de ontwikkelaar van de game, op één of andere manier een enorme voorsprong heeft op alle andere ontwikkelaars. Natuurlijk klopt niet alles aan de game en kunnen sommige dingen zoals het coversysteem wel wat finetuning gebruiken, maar de filmische ervaring die hun in me huiskamer hebben weten te brengen is ongekend. Uncharted 2; do you want to marry me?

Pluspunten:

• De ongekende filmische ervaring
  • Een ijzersterk verhaal