F1 2010 is één van de hotste race games op het moment. Heel veel mensen zijn helemaal weg van de game en kunnen niet wachten tot zij hun exemplaar in hun kast kunnen zetten. De reviews tonen aan dat dit Codemasters op z’n best is, dus het is aan ons om kritisch de game te bekijken en uit te vogelen of F1 2010 het echt waar kan maken.

Een nieuw gezicht in de Formula 1

Het is jouw gezicht dat debuteert in de hoogste divisie van de autosport. Eerst moet je je voorstellen aan de pers. Wat is je voornaam, je achternaam en hoe wil je genoemd worden? Net zoals bij Colin McRae DiRT 2, je moet dus maar net geluk hebben dat je naam ertussen staat. Dan is het tijd om je eerste team te kiezen. Dit zijn drie kleine teams, Lotus, HRT en Virgin. Alle drie maken ze gebruik van een Cosworth motor, dus ga gewoon voor het team wat je het best ligt.

Het eerste wat je te wachten staat in je carrière als coureur zijn de oefensessies. De eerste race is op Bahrein,Turkije. Je hebt drie sessies om het circuit goed onder de knie te krijgen. Dit is niet makkelijk, omdat F1 2010 ongelooflijk realistisch is. In bijvoorbeeld een Lotus valt de snelheid nog wel mee te vergeleken met een Ferrari, maar dat neemt niet weg dat het een snelheidsmonster is. In het begin is het vooral voorzichtig rijden of spinnen. Verwacht dus niet meteen in de eerste sessies bloedsnelle tijden, vooral het onder de knie krijgen van het circuit in de auto is van belang.

In de tweede en derde sessie is het wel belangrijk je tijd steeds te verbeteren om je een mooie oefening te geven voor de kwalificatiesessie. Bij de oefensessies kan je niet alleen jezelf verbeteren, maar ook je auto. Je kan je auto helemaal afstellen, hoewel dat wel voor de iets technischer mensen onder ons is. Ben je niet zo handig, kan je natuurlijk ook een snelle set-up gebruiken die meer gericht is op topsnelheid of downforce. Topsnelheid is handig op snelle circuits als Monza, terwijl je voor een circuit met meer bochten als Suzuka meer downforce nodig zal hebben. Je kan in de garage ook een uitdaging aangaan, waarin je binnen een aantal rondes een bepaalde rondetijd moet verslaan.

Pole position

Na de oefenrondes wordt je geacht klaar te zijn voor de kwalificaties. Er zijn in totaal drie rondes. Ronde één bepaalt de posities 18 t/m 24. Ronde twee bepaalt de posities 11 t/m 17. De laatste sessie bepaalt wie er op pole position mag beginnen en wie er, ondanks zijn goede tijden in de vorige sessies, toch op plaats 10 moet beginnen. Uiteraard vallen degenen die zich al gekwalificeerd hebben voor de laatste plekken steeds af. Eigenlijk dus precies zoals we het kennen van de echte Formula 1 sport. Kwalificatiesessies zijn aanzienlijk korter dan de oefensessies, dus je moet je auto in de juiste set-up hebben en je kan je nauwelijks fouten permitteren tijdens het rijden. Belangrijk is het om vooral rustig te blijven en geen andere dingen te doen dan in de oefensessies. Vanzelfsprekend is het wel lekker als je hoger op de start grid mag beginnen.

3…2…1… GO!!

Vanaf GO is het de zaak om geen fouten te maken. Je kan een race in carrière mode instellen in procenten, dit gaat vanaf 1% tot 100%. Dit is het percentage van het totaal aantal rondes van de echte Grand Prix die je gaat rijden. Op Bahrein is 20% dan tien rondjes. Concentratie, focus en rustig blijven zijn de drie dingen die van essentieel belang zijn tijdens de race. Bij pit-stops is het zaak op tijd je begrenzer in te schakelen en weer uit te schakelen. Dat kan je ook op automatisch zetten, evenals de versnellingsbak. Wat is er echter nou leuker dan het ervaren van het echte Formula 1 gevoel?

Races leveren spanning op en die spanning kan je de race kosten. Om te voorkomen dat een klein foutje je hele race verpest is er net als in DiRT 2 en Grid de Instant Replay. En zoals eerder is dit een beetje een twijfelachtig systeem. Door flashbacks te gebruiken, zorg je er weliswaar voor dat dat kleine foutje geen ramp is, maar het neemt een beetje de spanning weg. In Formula 1 is het zo dat een moment van concentratieverlies essentieel is voor de rest van de race. Als Lewis Hamilton op Monza tegen de vangrail aanvliegt, is er geen Instant Replay om hem te redden. Zie je het probleem? Door een Instant Replay er in te stoppen, beschadig je het realisme een beetje. Natuurlijk kan je zeggen: ik ga ze niet gebruiken. Maar dan komt er toch die ene keer dat je een Wereldkampioenschap verliest door één foutje en dat je toch een Instant Replay gaat inzetten.

Verder natuurlijk niets dan lof over het realisme in F1 2010. De auto’s zijn venijnige monsters, precies zoals een Formula 1 auto zou moeten zijn. Vele malen erger dan de Ferrari F2007 in Gran Turismo 5 Prologue. In Gran Turismo kon je gewoon een bocht insturen en remmen tegelijk. Bij F1 2010 kan dat ook. Maar verwacht dan niet dat je daadwerkelijk de bocht om gaat. In Gran Turismo was het controleren van een Formula 1 auto een missie die je na een paar rondjes geklaard had. Bij F1 2010 is het een echte uitdaging, de eerste die je als coureur zult moeten trotseren. En reken maar dat het een goed gevoel geeft als je je eerste Grand Prix wint.

Voor iedere Grand Prix heeft je team een aantal doelstellingen. Voor de kwalificatiesessie en voor de race heb je een positie waar je moet eindigen. Als je dat voltooid, krijg je XP erbij in een systeem dat vergelijkbaar is met DiRT 2 en Grid. Misschien zit daar nog een puntje van kritiek voor Codemasters als geheel, ze lijken een beetje vastgeklampt te zitten aan dat systeem dat al sinds Grid mee gaat.

Als je een hogere rang krijgt, krijg je ook vanzelf meer aanbiedingen van grotere teams. Als je een paar races met succes voltooid zal je redelijk snel uit je Lotus of Virgin kunnen overstappen naar een snellere auto. Bedenk daar wel bij dat meer snelheid meer problemen met zich meebrengt en dat je ook geen punten meer verdient voor je oude team om het Constructor’s Wereldkampioenschap te winnen. Misschien is dat iets wat je wel wilde. Maar is het niet je droom om voor Ferrari te racen?

I beat Rubens Barrichello

Een tijdje terug was op Top Gear te zien hoe Rubens Barrichello The Stig’s tijd versloeg rond het testcircuit van Top Gear. Nu is het aan jou om rond een willekeurig Grand Prix circuit de tijd van Rubens te verslaan in Time Trial mode. Je mag zelf een auto uitzoeken, deze mode staat los van de carrière mode. Er is per circuit een willekeurige ghost, leuk is natuurlijk om te proberen ze allemaal te verslaan. Dit zal makkelijker gaan als je een Ferrari of McLaren neemt natuurlijk, hoewel die ook weer lastiger te besturen zijn. Je kan ook kiezen of je de Time Trial in het zonnetje of in stortregen wilt rijden. Om een rondetijd neer te zetten moet je een hele ronde foutloos rijden, dat wil zeggen op de baan blijven. Als je eraf schiet of afsnijdt, wordt je rondetijd ongeldig.

It’s raining, man!

Dat gebeurt genoeg in F1 2010. In een land als Turkije of Spanje zal je er minder last van hebben, maar op Spa of op Silverstone reken maar op regen. Je kan in de pit-garage de weersverwachtingen bekijken voor de oefensessies, kwalificatiesessies en de race. Zo kan je je dus voorbereiden op de weersomstandigheden.

Dan moeten we even kritisch naar de regen kijken. Midnight Club: Los Angeles had regen, SuperCar Challenge had regen en F1 2010 heeft regen dat zo ongelooflijk echt lijkt dat je je afvraagt of er ooit een spel komt die dit gaat verbeteren. Gran Turismo 5 waarschijnlijk, maar verder? Je spint heel makkelijk, het is echt zaak om rustig met het gas om te gaan. Spray achter andere auto’s ziet er prachtig uit, als je achter een andere auto draft zie je nauwelijks iets. Je hebt zowel lichte als zware regen. Bij lichte regen sta je op Intermediate banden, bij zware regen op Full Wets.

Naast regenverwachtingen wordt ook windsnelheid weergegeven in de garage. Wat dit precies voor effecten heeft op de auto, is een beetje moeilijk te zien. Er zal wel verschil zijn, hoewel dit klein is. Laten we er vanuit gaan dat dit ook het geval is in de echte Formula 1, maar ieder detail telt.

GP Online

Zoals alle spellen tegenwoordig heeft ook F1 2010 een online mode. Deze werkt prima, geen lag en je komt prima in online rooms. Wel is het een probleem dat er veel crashes zijn in de eerste bocht, maar dat is meer de fout van je tegenstanders dan van het spel. Je hebt vier modi: sprint, pole position, endurance en Grand Prix. Bij sprint heb je gewoon een korte race van drie rondes op een droog circuit. De simulatie restricties staan op minimaal en de grid volgorde is willekeurig. Pole position is een kwalificatiesessie van 20 minuten waarin je de snelste tijd moet neerzetten. Het weer is dynamisch en bandenslijtage staat aan. Endurance is een lange race van 20% van een echte race. De grid volgorde is willekeurig, één pit-stop is verplicht. Bandenslijtage is ook hier ingeschakeld. Grand Prix is het echte werk, hier moet je eerst 15 minuten kwalificeren voor je startpositie op de grid, om daarna een race van zeven rondes te gaan rijden. Een pit-stop is niet verplicht, maar kan nodig zijn om je banden te vervangen als die versleten zijn.

Even snel een race

Hiervoor hebben we de laatste mode, de Grand Prix mode. Hierin kan je een heel seizoen creëren, door zelf 18 circuits te selecteren. Je kan kiezen om alleen de races, korte weekeinden of hele weekeinden te rijden. Hele raceweekends zijn zoals ze in je carrière ook gaan: drie oefen- en kwalificatiesessies en een race. Een kort weekend bestaat uit één oefensessie, één kwalificatiesessie en een race. Je kan in Grand Prix mode ook kiezen om  maar één of drie rondes te rijden of 10% van de echte race. Vanaf 20% is het verplicht om één pit-stop te houden. Je kan zelf kiezen welke auto je neemt en welke coureur.

Een puntje van kritiek duikt hier op, omdat je niet gewoon een race kan rijden, je moet een heel seizoen maken. Je kan natuurlijk gewoon achter elkaar hetzelfde circuit kiezen en dan na één race met je seizoen stoppen, maar het blijft vreemd dat je niet gewoon een race kan kiezen om die te rijden.

Conclusie

F1 2010 maakt zijn verwachtingen dubbel en dwars waard. Het is een van de meest uitdagende racegames die er op het moment te vinden is en voor iedere racefan een must have. En laten we eerlijk zijn, een beetje uitdaging is ook niet verkeerd voor mensen die non-stop Call of Duty spelen. F1 2010 verbreekt al onze stoutste verwachtingen en is een echte simulator. Gran Turismo 5 zou hieraan wel eens zijn handen vol kunnen hebben en we moeten zeggen: we zijn er helemaal weg van.

Pluspunten:

  • Eén van de meest uitdagende racegames ooit
  • Heerlijke simulatie van de mooiste autosport in de wereld
  • Prima online systeem
  • Verbreekt alle hooggespannen verwachtingen

Minpunten:

  • Instant Replay flashbacks zijn wat twijfelachtig in een F1 simulatie
  • Nogal ingewikkeld om gewoon één snelle race te rijden