img 4cc4204268230 Preview: Killzone 3 multiplayer

Preview Killzone 3 multiplayer – De eerste beta keys zijn verzonden, de online strijd kan beginnen; de Killzone 3 multiplayer beta is live! Het duurt helaas nog even voordat we met de volledige versie van Killzone 3 aan de slag kunnen, maar we hebben de game al meerdere keren mogen spelen. Onder andere op de GamesCom mochten we aan de slag met kleine stukjes uit de singleplayer van deze geanticipeerde titel. De multiplayer spelen doe je natuurlijk liever thuis dan op een beursvloer en dat hebben we dan ook uitgebreid gedaan. Is de multiplayer van Killzone 3 net zo veelbelovend als zijn voorganger, of moet Guerrilla nog flink sleutelen voordat Helghan voor de tweede keer zal worden geïnfiltreerd? Je leest het in deze preview!

Diversiteit in sfeer

Bij het opstarten van de beta vielen meteen een aantal dingen op. Ten eerste zijn natuurlijk alle bekende modi weer van de partij en is ook het gestroomlijnde wisselen van opdrachten niet overboord gegooid. We konden kiezen uit drie verschillende maps in deze beta, namelijk; Corinth Highway, Frozen Dam en Turbine Concourse SE-6. Frozen Dam is een map waar je veel te maken zal krijgen met close combat, Corinth Highway is een vrij grote open map waarin er meerdere mechs staan en Turbine Concourse is een map met veel hoogte vanwege de jetpacks die in deze map geplaatst zijn. Turbine Concourse kent ook een reactor die om de zoveel tijd een energie stoot uitstraalt waardoor iedereen zijn minimap tijdelijk uitgeschakeld is.

img 4cc420ce34e0b Preview: Killzone 3 multiplayer

Waar Killzone 2 nogal eens werd bekritiseert op zijn grauwe sfeer is dit niet mogelijk bij deze maps van Killzone 3. Guerrilla heeft duidelijk geluisterd naar de critici, want Frozen Dam en Corinth Highway zijn alles behalve grauw. Frozen Dam is een map die zich afspeelt in de barre kou en sneeuw en Corinth Highway heeft een vurige rode gloed over zich heen hangen door de stad die in vuur en vlam staat. Turbine Concourse kent echter wel de grauwe sfeer waar we zo bekend mee zijn geworden in Killzone 2. Guerrilla heeft een diversiteit qua sfeer weten te creëren en we zijn dan ook benieuwd naar de andere maps die in de uiteindelijke versie zullen zitten.

Speelt net even wat lekkerder

Iets anders dat je snel zal opvallen als je Killzone 2 hebt gespeeld is dat Killzone 3 een iets snellere speelstijl heeft. Alles gaat sneller; herladen, richten, rennen, er zit meer vaart in de multiplayer van Killzone 3. Hij is bij lange na nog niet zo snel als die van bijvoorbeeld een Modern Warfare 2, maar zeker sneller dan zijn voorganger. Zelf hebben we dit als een prettige verbetering bevonden. In Killzone 2 duurden het net te lang om rond je as te draaien en in Killzone 3 loopt alles net wat vloeiender. Of dit een verbetering is ligt natuurlijk grotendeels aan wat jij het liefst hebt, maar wij noemen dit een groot pluspunt!

img 4cc420ce49971 Preview: Killzone 3 multiplayer

Ranken zoals tevoren, met een twist

Ook het rank systeem is bijna vlekkeloos uit Killzone 2 overgezet naar deeltje drie. Dit keer is het echter veel gemakkelijker om punten te vergaren. Guerrilla heeft kennelijk een beetje Bad Company 2 gespeeld, want door een ondersteunende rol op het slagveld te hebben is het nu ook mogelijk om flink wat punten binnen te halen. Engineers kunnen turrets overnemen of repareren en Medics kunnen, uiteraard, zwaar gewonden tot leven wekken. Voor al deze acties zal je punten en awards krijgen.

Naast het puntensysteem aangepast te hebben, krijg je nu ook bij elke rang die je omhoog gaat een unlock credit. Met deze credits is het mogelijk om per klas nieuwe wapens en specialiteiten vrij te spelen. Zo zal je jouw eerste unlock skill maar al te graag in een handgeweer stoppen. Bij specialiteiten moet je denken aan turrets die sneller neergezet kunnen worden en meer schade doen en het langer laten duren van het cloaking apparaat van de Infiltrator. Hoe beter de wapens zijn die je unlockt hoe meer credits je nodig zult hebben om ze te unlocken. In de beta konden we helaas maar drie primaire wapens en drie secundaire wapens vrijspelen. Of dit er meer in de uiteindelijke versie zullen zijn is niet duidelijk, maar de selectie in de beta is nogal schaars.

img 4cc420ce76390 Preview: Killzone 3 multiplayer

Koning in de lucht en op land

Natuurlijk één van de grootste veranderingen in de multiplayer van Killzone 3 zijn de toevoegingen van de jetpacks en de mechs. In deeltje twee moesten we het nog met het rauwe staal doen en waren er geen voertuigen aanwezig in de multiplayer. Killzone 3 laat ons echter opstijgen de lucht in en flink wat chaos creëren op het land.

Laten we beginnen met stellen dat alle twee een waardige toevoeging zijn aan de multiplayer en de matches net iets meer dynamiek geven. Je moet rekening gaan houden met hele andere dingen dan je gewend bent in Killzone. Aanvallen vanuit de lucht en raketten om je oren van mechs zijn nu bijna de nummer één doodsoorzaken. De jetpack kun je bij een jetpack station op pakken. Het handige aan dit apparaat is dat je hem aan kunt zetten, maar ook weer uit kunt zetten. Wil je even hogerop komen en daarna weer je main weapon gebruiken? Dan is dat gewoon mogelijk. De jetpack is uitgerust met een machinegeweer met oneindig veel kogels. Hier ligt het enige probleem van de jetpack, hij is nogal krachtig, misschien ietsje té krachtig. Na een tijdje schieten zal je geweer wel over verhit raken, maar ondertussen is het je al gelukt om een killstreak van zes te halen. Laten we hopen dat dit nog net iets beter wordt uitgebalanceerd.

Dan zijn er natuurlijk nog de mechs. Deze lopende tanks zijn uitgerust met een machinegeweer en raketlanceerder. De mechs zijn erg krachtig en kunnen het verschil maken in een gevecht. Wat de mechs echter goed balanceert is dat je er makkelijk uitgeschoten kan worden. Het is niet nodig om de mech kapot maken om degene die hem bestuurt te doden. Met een goed geplaatst schot op de cockpit ligt de coureur al schreeuwend om een medic op de grond.

Conclusie

Guerrilla Games heeft het ongelooflijk goed aangepakt met de multiplayer van Killzone 3; ze hebben de solide fundering van Killzone 2 gepakt, geluisterd naar de community en nog nieuwe dingen toegevoegd. Ondanks dat sommige dingen nog wat meer uitgebalanceerd moeten worden ligt er een fantastische online ervaring in het verschiet voor de Killzone fans. De game verbetert zijn voorganger op alle fronten qua multiplayer; de maps zijn sfeervoller, dynamischer, de mechs en jetpacks voegen echt iets toe en het ranksysteem is geperfectioneerd. Het duurt misschien nog even, maar wij kunnen niet wachten tot we met de volledige versie aan de slag kunnen. Helghan, here we come!