img 4cd1edddab48e Review: Castlevania: Lords of Shadow

Review Castlevania: Lords of Shadow – Vele onder ons zal de naam Castlevania bekend in de oren klinken. Deze franchise draait namelijk al een flinke tijd mee. In 1986 kwam het eerste deel in deze invloedrijke serie uit voor de Family Computer Disc System, oftewel de FDS. Sindsdien zijn er flink wat titels die de naam Castlevania dragen uitgekomen. De serie werkte altijd goed in 2D, maar de stap van 2D naar 3D wilde bij Castlevania maar niet lukken. Vele ontwikkelaars hebben de formule proberen te vertalen naar het derde perspectief, maar nooit konden ze de essentie van de serie vast leggen. Ontwikkelaar Mercury Steam waagt nu haar eigen ambitieuze poging en met ondersteuning van Hideo Kojima beloofd Lords of Shadow een hoop waar te maken. Laat Lords of Shadow het licht schijnen of kon dit deel beter in de duisternis blijven? Je leest het in deze review!

Bijbelse verhalen

Het is het jaar 1047. De wereld verkeerd in een armoedige status en vele geloven dat het menselijk ras op uitsterven staat. De oorzaak is onbekend, maar volgens velen heeft god hen in de steek gelaten. Doordat de wereld afgesneden is van de hemel kunnen duistere krachten vrij hun gang gaan en wordt het land overspoelt door meedogenloze wezens die uit zijn op bloed. Jij speelt als Gabriel Belmont, een krijger van de orde die erop uit is gestuurd om meer te weten te komen over wat er aan de hand is in de wereld. Achtervolgd door zijn onlangs vermoorde vrouw Marie, gaat Gabriel op een lange tocht.

Het verhaal in Lords of Shadow is erg bijbels aangelegd. Mede door de sterke cast komt het verhaal erg geloofwaardig over en zal het je boeien van begin tot eind. De game kent erg veel gedenkwaardige momenten en zal je vragende houden tot aan het einde van de rit. Zelfs na de ontknoping van de game zal je nog met vraagtekens zitten. Dat dit niet het laatste is wat we zien van Mercury Steams Castlevania is wel zeker.

img 4cd1ec5664ee1 Review: Castlevania: Lords of Shadow

Ondanks de sterke voice-acting zitten er toch wat dialogen in de game die niet helemaal natuurlijk aanvoelen. Ook worden bepaalde personages te kort in beeld gebracht, waardoor ze weinig tot niks toevoegen aan het geheel.

Bekend gevoel

Als je ook maar ??n actiongame hebt gespeeld de afgelopen paar jaar zal Lords of Shadow erg bekend aanvoelen. De game speelt heerlijk weg en kent dan ook vele bekende concepten, geleend van andere titels of niet, waar de game haar eigen draai aan geeft. Je hoofdwapen door het hele spel heen is de Combat Cross. De game kent twee verschillende aanvallen namelijk een directe aanval en een aanval die meerdere vijanden raakt. Door deze twee aanvallen te combineren zijn er vele combo’s die Gabriel kan uitvoeren. Hiernaast zijn er ook nog secundaire wapens waaronder messen, heilig water, een demoon en elfjes.

Naast de normale aanvallen wordt al vrij vroeg in de game magie ge?ntroduceerd. Door je wapen te combineren met licht of schaduw magie kan je nog meer combo’s uitvoeren. Beide type magie zullen hun eigen meter hebben en door vijanden te verslaan zal je orbs verkrijgen die de meters weer zullen vullen. Elk type magie kent ook zijn eigen eigenschappen. Zo zullen aanvallen je levensbalk vullen als je licht magie aan hebt staan en zullen je aanvallen meer schade doen met schaduw magie.

Het vechtsysteem is zonder twijfel de uitblinker in Lords of Shadow. De gevechten zijn ongelooflijk vermakelijk om te spelen en de verschillende combo’s zijn erg makkelijk te combineren. Door goed te timen wanneer je blockt zal je ook nog eens beloond worden met een slowmotion die je tegenstander wijd open laat staan voor aanvallen. Erg handig bij de vele bazen die Gabriel zal confronteren. Door te blokken, vijanden te verslaan en combo’s uit te voeren zal je ook je focusmeter vullen. Is deze eenmaal gevuld dan zal elke aanval die land op een tegenstander orbs doen vrijlaten. Wordt je echter geraakt dan staat je focusmeter weer op nul. Je wordt dus uitgedaagd om zo goed mogelijk te spelen en niet rambo style als een malle te keer gaan.

Groot, groter, grootst

img 4cd1ec573d448 Review: Castlevania: Lords of Shadow

Want er zijn genoeg monsters die hun best zullen doen om Gabriel te doden op zijn tocht. In Lords of Shadow zijn er twee type bazen aanwezig. Je hebt de normale baasgevechten waarbij het noodzakelijk is aanvallen uit je hoofd te leren en weg te duiken op het juiste moment om vervolgens toe te slaan. De andere bazen vergen echter een andere aanpak. Dit zijn namelijk de zogenaamde Titans. Deze gigantische bazen zullen van je eisen dat je ze aanvalt op bepaalde plekken. Om bij deze plekken te komen zal je ze moeten beklimmen. Deze Titan bazen zijn een erg welkome afwisseling, maar kunnen je af en toe nogal genadeloos af straffen. Er komen namelijk vaak genoeg hints in beeld te staan, maar af en toe komt er net te laat in beeld te staan wat je moet doen waardoor je al plat bent gedrukt door een gigantische stenen hand. Een kleine slordigheid die snel over het hoofd is te zien gelukkig.

Puzzels en trials

Naast het vechten zal Gabriel ook regelmatig zijn grijze massa moeten laten werken in de puzzels die hij voorgeschoteld zijn. Over het algemeen vormen deze nauwelijks tot geen uitdaging aangezien de oplossing vaak erg voor de hand liggend is. Er zitten echter wel een aantal puzzels tussen die je op je hoofd zullen doen krabben, Clockwork Tower puzzel we kijken naar jou, maar hiernaast zullen de puzzels erg makkelijk zijn. Los je een puzzel zonder de oplossing te zien op, dan wordt je beloond met experience punten. Deze kunnen gestoken worden in nieuwe combo’s of artwork.

img 4cd1ec5794fea Review: Castlevania: Lords of Shadow

Na het uit spelen van een level zal je trials voor dat level unlocken. Deze trials voegen een leuke replay value toe waardoor de perfectionisten onder ons hun genot mee op kunnen. Deze trials verschillen van het verslaan van een baas terwijl er nog omstanders leven tot het halen van een level zonder je levensbalk te vullen bij ??n van de vele fonteinen die verspreid staan over de wereld.

Platformen met problemen

Gabriel zal natuurlijk ook regelmatig de omgeving moeten verkennen en ondanks dat de game vrij lineair is zijn er veel verscholen kamers die geheimen bewaren. Het platformen in Lords of Shadow voelt een beetje aan als Uncharted, maar dan minder soepel. Je zal in het begin vaak naar beneden vallen omdat je het systeem nog niet helemaal onder de knie hebt, maar na een tijdje zal je als een expert over muren klimmen en van richel naar richel springen. Wat wel echt beter had gemogen is het laten zien waar je naar toe moet. De game laat je vrij genoeg om te ontdekken, maar door de vele onzichtbare muren en de onduidelijke aanduiding van de richels die je wel kunt pakken en welke niet zal je vaak onnodig lang aan het zoeken zijn waar je naar toe moet.

Visuele pracht

Ondanks dat het vechtsysteem in Lords of Shadow erg goed werkt is het sterkste punt in de game zonder twijfel de fenomenale presentatie. De game ziet er echt prachtig uit en het is dan ook bijna jammer dat Gabriel zo snel door de verbluffende gebieden loopt. Mercury Steam heeft haar uiterste best gedaan om de wereld leven in te blazen en dit is dan ook zeker te zien in het eindresultaat. Het is wel opmerkelijk dat de onbelangrijke personages minder aandacht hebben gekregen dan de hoofdpersonages. Ze zien er vaak kaal en onverzorgd uit qua textures, maar dit drukt de grafische pret zeker niet. Lords of Shadow is zonder meer ??n van de grafisch mooiste titels van dit najaar.

img 4cd1ec57aee56 Review: Castlevania: Lords of Shadow

Conclusie

Castlevania: Lords of Shadow is een fantastische game geworden en de eerste succesvolle 3D-Castlevania titel. Ondanks dat de game qua platforming en puzzels nog wat steken laat vallen, verbleken deze problemen bij het fantastische vechtsysteem. Het vermakelijke verhaal en de visuele pracht zullen je ogen en oren ook genoeg geven om van te genieten. De eerste speelsessie zal rond de twintig uur duren en daarna kan je nog de trials gaan proberen te halen voor elk level. Lords of Shadow is zeker niet perfect, maar is een fantastisch begin van een ambitieuze nieuwe draai aan de Castlevania serie.

Pluspunten

• Fantastisch vechtsysteem
  • Meeslepend verhaal