http://playsense.nl/plaatjes/img_4d2e56338673c.jpg

Het is alweer een tijdje geleden dat Motorstorm: Pacific Rift is uitgekomen en in het tweede kwartaal van 2011 staat ons een gloednieuwe Motorstorm op te wachten, genaamd Motorstorm 3: Apocalypse. Wij zijn inmiddels al druk in de weer geweest met deze titel en zijn aangenaam verrast. Waar Pacific Rift op sommige vlakken toch tekort schoot en niet altijd even vermakelijk bleek te zijn, gooit Apocalypse het roer helemaal om en wist de game zelfs een glimlach op onze gezichten te toveren. Chaos, dat is hoe je deze racegame het beste kunt verwoorden. Maar of Motorstorm 3: Apocalypse een titel is die jij dit jaar moet gaan halen of op zijn minst in de gaten moet houden? Dat lees je in deze preview.

Apocalypse

In de titel van de game vinden we de subtitel ‘Apocalypse’ en dat is niet zomaar. Een Apocalypse staat namelijk voor ‘het einde van de wereld’, iets wat je ontzettend veel terug zal zien in deze game. Het zit namelijk zo, de tracks die jij berijdt zijn gelegen in gebieden van een stad die aan het vergaan is. Dit betekent dus dat banen spontaan omhoog komen zetten doordat de grond de lucht in stijgt, gebouwen die over de baan heen in elkaar storten en klodders lava die op het wegdek neerschieten. Het was dan ook in het begin even wennen hoeveel er eigenlijk om je heen wel niet aan de hand is, met de meeste racegames hebben de omgevingen niet zoveel invloed maar met Motorstorm 3 is de omgeving belangrijker dan ooit. Alles stort namelijk in en alles gaat letterlijk naar de kloten, de banen zijn dan ook ontzettend dynamisch. Je moet regelmatig uitwijken voor ontploffingen of aardbevingen, dit zorgt ervoor dat de uitdaging vele malen groter is omdat je echt moet opletten dat je nergens tegenaan knalt.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4d2e58cf9a44f.jpg

Toffe soundtrack

In de versie die wij speelden van Motorstorm was er constant dubstep te horen tijdens het rijden en in de menu’s. De harde rock die men in de eerste game had gestopt was persoonlijk zelf niet helemaal mijn ding, pompende dubstep vind ik dan ook een hele goede keuze. Niet alleen sluit de muziek perfect aan op de game, maar het is ook nog eens prettig om naar te luisteren als je aan het rijden bent. De muziekkeuze in een racegame is dan vaak ook vrij essentieel en moet naadloos overlopen in hetgeen wat er op het scherm te zien is. Natuurlijk hebben we nog niet de gehele soundtrack kunnen beluisteren, maar de pre-alpha code belooft in ieder geval al veel goeds.

Multiplayer

Met de multiplayer is Evolution Studios, de ontwikkelaar van de game, een hoop van plan zo willen ze namelijk dat je straks met maar liefst vier man online-splitscreen kunt spelen. Veel van de multiplayer heeft Evolution Studios alleen nog niet losgelaten en er is dan ook nog niet al teveel over bekend. Toch blijft het altijd maar weer de vraag met een online racegame, hoe lang blijft het interessant? Met games als Call of Duty heb je ranking systemen en weapon attachments om de game interessant te houden, maar met een racer gaat dit toch wat moeilijker worden. Wel komt de ontwikkelaar nog met een ‘Share’ functionaliteit, waarin het mogelijk zal zijn om je eigen gamemodi te creëren en deze te delen met anderen via een online Motorstorm-community. Hoe Evolution Studios dit gaat realiseren is voor ons ook nog een raadsel, maar interessant klinkt het alleszins wel.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4d2e5b036d7b9.jpg

Meerdere campaigns

Naast het feit dat Motorstorm het online helemaal geweldig moet gaan doen, bevat de game ook nog eens drie verschillende singleplayer-campaigns met elk ook nog een eigen moeilijkheidsgraad. Dit staat garant voor natuurlijk uren gameplezier, mits de campaigns leuk zijn, iets wat nog moet blijken. In elk van deze campaigns volg je het verhaal vanuit één hoofdpersonage en hoe zijn leven verder ging toen die met de grote Motorstorm-boot arriveerde in een compleet instortende stad. Je volgt her verhaal met je personage vanaf begin af aan en naarmate je verder komt in de game wordt het je langzamerhand duidelijker waarom de stad aan het instorten is. Op deze manier ontrafeld het zich verhaal zich verspreid over de game en heb je een soort drijfveer om verder te willen spelen.

Wellicht iets te Hollywood

Wat ons een klein beetje zorgen baart is het feit of Motorstorm 3 niet een beetje te Hollywood wordt en daarmee bedoelen we de enorme overload aan spektakel in de game. Het moet natuurlijk straks nog wel mogelijk zijn om je gewoon op het racen te kunnen focussen en dat de explosies dus niet teveel op de voorgrond gaan treden, het is en blijft immers nog wel een racegame die deel uitmaakt van een ijzersterke franchise. Zo is het zelfs in deze nieuwe Motorstorm mogelijk om mensen aan te rijden die als een kip zonder kop door de stad heen schreeuwen en in paniek zijn. Dit gebeurd overigens niet op een hele grove manier en vaak heb je het niet eens door dat je een schreeuwende vrouw die moeder is van vier hongerige niet naar schoolgaande kinderen, op de motorkap neemt. Laten we hopen dat Evolution Studios hier rekening mee gaat houden, we krijgen namelijk een beetje het gevoel dat men wat teveel van alles wilt en overal waar het woordje ’teveel’ voorstaat, voorspelt meestal niet veel goeds.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4d2e5e3beda65.jpg

Voorlopige Conclusie

Motorstorm 3: Apocalypse gaat de naam van de franchise ongetwijfeld weer hooghouden en de explosies, paniekerige mensen en de grote stapel aan beloftes die Evolution Studios maakt voor de multiplayer, moeten dit de beste Motorstorm ooit maken. Wel hopen we alleen dat we straks nog de baan kunnen zien en niet verblindt worden met het aantal explosies en spektakel wat in deze game zit. Motorstorm 3: Apocalypse ligt het 2e kwartaal van dit jaar in de winkels.