Review: Mass Effect 2 – PS3-gamers gingen gek toen ze te horen kregen dat BioWare Mass Effect 2 naar de PS3 zou gaan brengen. De game, die eerst exclusief voor de Xbox 360 was, heeft meerdere Game of the Year awards in de wacht gesleept en wij mogen dan ook aan de slag met Mass Effect 2 op onze PlayStation 3. Wordt ons arsenaal van games verrijkt door de komst van Mass Effect 2, of had deze game beter op de 360 kunnen blijven? Je leest het in deze review!

In een sterrenstelsel hier ver vandaan…

Het verhaal van Mass Effect 2 speelt zich direct af na het verhaal van het eerste deel. Helaas krijgen we alleen het tweede deel, dus zullen we het moeten stellen met een korte samenvatting van het verhaal van het eerste deel. Jij stapt in de schoenen van Commander Shepard. Na het afwenden van een aanval op alle rassen in het universum door de kwaadaardige Reapers, wordt je als held beschouwd. De Reapers zijn echter nog niet verslagen en de organisatie Cerberus wil de Reapers verslaan, voor eens en voor altijd. Op een missie op zoek naar vijandige schepen wordt het schip van Shepard aangevallen door een ander onbekend schip. Bijna iedereen kan van het schip afkomen, maar helaas moet Shepard het met zijn leven bekopen. Cerberus lapt je er echter weer bovenop met het speciale Lazarus project en ze vertellen je dat de Reapers zullen terugkeren. Aan jou de taak om het universum opnieuw te redden.

Het verhaal in Mass Effect 2 is ongelofelijk uitgebreid. Het is erg jammer dat we het eerste deel van Mass Effect er niet bij krijgen op de PS3, want hierdoor zullen veel gamers verscheidene links missen. Desondanks bied Mass Effect 2 een diep en intrigerend verhaal met een plotwending wachtend om elke hoek. Zelden zal je een game komen waar je zo graag wilt weten wat er gebeurt met Shepard en zijn crew. Dat je zo betrokken bent bij het verhaal komt mede door de keuzes die je kan maken in de game. Deze beïnvloeden het verhaal in grote en kleine mate en maken het een echte persoonlijke ervaring.

Actie RPG

Mass Effect 2 kent een erg direct gameplay mechanisme. Waar andere RPG’s werken met turn-based systemen en moeilijke menu’s, is Mass Effect 2 verrassend genoeg toegankelijk voor welke gamer dan ook. Je speelt Mass Effect 2 vanuit het third person perspectief en kijkt dus over de schouder van Shepard heen. De game zal beginnen met het customizen van je uiterlijk en het kiezen van een aantal achtergrondgegevens die invloed zullen hebben op het verhaal. Ook zal je een beroep moeten kiezen. Er zijn er zes waar je uit kan kiezen met elk hun eigen voordelen. Zo kan de engineer een drone gebruiken om voor zich te laten vechten en gebruikt de infiltrator een cloaking apparaat om tijdelijk onzichtbaar te worden.

Als er iets is dat Mass Effect 2 typeert dan is het wel de actie. De game speelt bijna weg als een shooter in plaats van een RPG. Het is mogelijk om cover te zoeken en headshots zullen zorgen voor extra schade aan je vijanden. In totaal zal je vijf wapens tegelijk kunnen dragen. Alles is aanwezig, van snipers tot aan rocket launchers. De gameplay van Mass Effect 2 is ongelofelijk verslavend en is één van de redenen waarom je de game zal blijven spelen.

Nooit alleen op pad

De Reapers zijn een grote bedreiging en Shepard is dan ook wel slimmer dan in zijn eentje deze aliens te confronteren. Je zal in de game een eigen team moeten gaan opbouwen van verschillende experts die je zal moeten recruten uit alle hoeken van het universum. Voordat je een missie in gaat zal je twee van je teamleden mogen uitkiezen om je te ondersteunen bij je missie. De AI van je teamgenoten is vrij goed, ze zullen uit zichzelf dekking zoeken en jij kan bepalen of je ze zelf krachten laat gebruiken of dat ze dat alleen zullen doen als jij het aangeeft. De AI had wat beter gekund aangezien ze af en toe nog wel eens de neiging hebben om blindelings op het gevaar af te lopen, maar over het algemeen voldoen ze aan alle taken die je ze geeft.

Upgraden maar

Wat zou een RPG nou zijn zonder levels en upgrades? Juist, niks dus. Gelukkig zijn deze dan ook aanwezig in Mass Effect 2. Levels zal je verkrijgen door missies te voltooien. Elk level dat je omhoog gaat zal je squad punten krijgen waarmee je de krachten van jezelf en je teamgenoten kunt verbeteren. Heb je een kracht eenmaal op het hoogste level, dan mag je ook nog eens kiezen tussen twee opties. Elke optie zal de kracht een extra effect geven. Zo kun je de kracht Push meer schade laten doen of meerdere vijanden laten wegduwen.

Naast krachten die je kan upgraden kan je ook je uitrusting en wapens verbeteren. Deze upgrades vind je in winkels en op missies. Deze upgrades krijg je alleen niet gratis. De upgrades die je in de winkels kunt kopen, koop je met credits. Credits vergaar je door missies te doen en verschillende terminals te hacken. Sommige upgrades vragen echter geen credits maar bepaalde grondstoffen. Deze grondstoffen kan je vinden tijdens je missies, maar veel effectiever is planeten te bezoeken en opzoek te gaan naar grondstoffen. Dit doe je door middel van een erg leuke mini-game waarin je de planeet afzoekt met een scanner om vervolgens drones te sturen die de grondstoffen direct naar je overmaken.

Het universum in kaart gebracht

Mass Effect 2 is grafisch gezien een indrukwekkende game. Er zit zoveel detail in de wereld dat je altijd wel iets nieuws vind. De game zal zich grafisch gezien net niet kunnen meten met de echte hoogstandjes, maar als je nagaat op wat voor schaal Mass Effect 2 zich afspeelt dan kan je niet anders dan respect hebben voor wat BioWare heeft gepresteerd met Mass Effect 2. De animaties van Mass Effect 2 laten af en toe wel wat te wensen over. Ze zien er nogal stijf uit en ook de gezichtsuitdrukkingen hadden beter gekund. Dit is echter meer muggenziften dan echte aandachtspunten. Mass Effect 2 brengt het universum in kaart en tot leven.

Oh Captain, my Captain

Als er één ding is waar Mass Effect 2 nog meer in uitblinkt dan in gameplay dan is het wel geluid en met name de voice-acting. De gesprekken tussen Shepard en de verschillende aliens die hij tegenkomt zijn niet alleen ongelofelijk goed geschreven, maar ook goed geacteerd. Dit is ook een must als het verhaal ook maar enigszins geloofwaardig wil overkomen, maar dit is één van de dingen die Mass Effect 2 buitengewoon effectief brengt. Elk teamlid heeft zijn eigen problemen en eigen verhaal en komt mede door de voice-acting buitengewoon goed tot zijn recht.

Hiernaast is ook de soundtrack heerlijk buitenaards en klinken alle wapens futuristisch, maar toch ook weer realistisch. De game lijkt de hele tijd de dunne lijn tussen fictie en realiteit proberen op te zoeken door alles wetenschappelijk te onderbouwen. Dit maakt alles erg geloofwaardig.

Conclusie

We mogen in onze handjes wrijven want de PlayStation 3 is weer een topper rijker. Mede door het ongelofelijk goed geschreven verhaal en de verslavende gameplay is Mass Effect 2 een pareltje en een must om te hebben. Ondanks dat de animaties af en toe wat stijfjes overkomen wordt dit kleine nadeel overspoelt door alle andere pluspunten van de game waardoor dit te verwaarlozen is. Mass Effect 2 laat je van begin tot het eind aan je beeld gekluisterd, onthoud alleen wel dat je ook nog slaapt, af en toe dan.

Pluspunten

• Fantastisch verhaal
  • Verslavende gameplay