We blijven deze week deels nog bij hetgeen Sony heeft laten zien tijdens de E3 persconferentie. Niet voor de eerste keer behandelen we hier PlayStation VR in deze rubriek. Waarom, wel omdat het de afgelopen maanden toch relatief stil was rondom Sony’s VR headset. In die context waren we dan ook blij dat het niet ijzig stil bleef tijdens Sony’s E3-persconferentie, want zowaar kwam er ook een blok voorbij waarin enkele van de aankomende VR-games werden getoond.
Om hierop door te pakken heeft Sony nu een commercial gelanceerd in Japan en mogelijk zal Sony dit ook in het Westen gaan doen om PlayStation VR beter bij ons onder de aandacht te brengen. De vraag blijft echter of dit genoeg is om een naderende ondergang van het apparaat te voorkomen. We zetten hier expres wat extra scherp op in door te stellen dat de ondergang van PlayStation VR zich verder heeft ingezet.
Om even direct honderdtachtig graden om te draaien en eerst het meer positieve te benadrukken, Sony liet dus wél een aantal PS VR games zien tijdens de afgelopen E3. Onder meer The Inpatient (een prequel op Until Dawn), Starchild, Moss en Skyrim VR kwamen voorbij. Positief hieraan is dus dat Sony wel degelijk het één en ander in de pijplijn heeft zitten. Tot zover echter het positieve, juist omdat er nog steeds veel zaken onduidelijk bleven. Je kan je bijvoorbeeld afvragen in hoeverre dit games worden waarbij we straks een ‘complete’ ervaring voorgeschoteld krijgen.
Tevens is het ook de vraag in welke periode deze games allemaal uit gaan komen. Moeten we hier bijvoorbeeld nog heel lang op wachten of komt alles in een meer korte periode achter elkaar uit en hebben we daarna niks meer? Daarnaast, waar blijft toch die killer-app voor PlayStation VR? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de aangekondigde games helemaal niets vindt, waardoor je toch een beetje met lege handen achterblijft. Natuurlijk blijft het een kwestie van smaak, maar ook dat telt mee. Er blijft zodoende toch enigszins een waas rond PlayStation VR hangen, want hoewel het even in de spotlights heeft gestaan, is het natuurlijk de vraag voor hoelang dit zal zijn.
Momenteel zijn er rond de 1 miljoen PlayStation VR units verkocht, wat op een install base van pakweg 60 miljoen PS4’s erg weinig is. Omwille van die reden waagt EA zich nog niet aan virtual reality games, daar waar zo’n partij nu net juist de verkopen kan boosten met een killer-app. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke Star Wars game. De gratis VR-uitbreiding voor Star Wars Battlefront was immers een weergaloze ervaring eind vorig jaar. En als je die licentie op zak hebt, dan kan het zomaar eens een system seller worden, nietwaar?
De sombere teneur rondom PlayStation VR die we aanhouden in dit artikel heeft als voornaamste reden natuurlijk om jou enigszins te prikkelen. Het is lang niet zo somber gesteld als je terugkijkt op de periode vanaf de release, maar tegelijkertijd is het wel – zeker nu na de E3 – een uitstekend onderwerp om weer eens over te praten. Laat je er niet van weerhouden om je mening hierover te ventileren door een reactie onder dit artikel te droppen.
Ik denk dat gamers niet opzoek zijn naar dit soort dingen.
Die willen gewoon vermakelijke games spelen op een goede resolutie met een goede fps.
En een fijne controller in de handen hebben.
Geen poeha van 3D grote dingen op je hooft of wat. Het is geen beroep maar een tijds verdrijf. En eventjes in een andere wereld stappen zonder eerst allemaal stappen te ondernemen, dat was de gemak van een console.
zo somber is het echt niet ik vermaak mij nog altijd met mijn psVR. ok er zal nooit games uitkomen zoals op een console maar de ervaring die je krijgt van de VR krijg je niet van een console .
PS VR lijkt mij wel interessant, maar te duur voor de huidige technologie. Ik wacht wel op VR2.
Ik heb er geen maar ik vind het wel interessant om aan te schaffen.
ALS er meer volwaardige games met behoorlijke lengte zouden zijn. Eens dat op gang is gekomen koop ik me er wel 1.
En ik denk nu ook wel dat het maar een bepaald publiek aanspreekt.
Ik zou me niet kunnen inbeelden dat vr zou kunnen gamen als m’n zoontje wakker is..
Ik ga vr kopen als 4k per oog is!
The core audiance heeft er inmiddels een. De overige groep overtuigen gaan veel lastiger worden.
Ik heb de VR eens kunnen testen in Driveclub en de game zag er eigenlijk niet scherp genoeg uit om echt een wauw gevoel te hebben. Het was alsof ik een youtubefimpje op 720p aan het bekijken was. Spijtig.
@80.114.62..xxx: Ik wil gerust VR spelen maar dan niet met zo’n super grote bril op, VR moet wel full 1080p+ (per oog) liefst 1440p zijn en geen €400 kosten. Op dit moment is er maar 1 echte game RE7.
Ben ik blij dat ik nog wacht heb voor 1e te kopen , alles hij zakt van prijs ga ik hem pas kopen
Enige wat ze hoeven te doen is een goekoper pakket met de camera erbij.
@80.114.62..xxx: dit
1 miljoen verkocht en 60 miljoen ps4’s. Die vergelijking is onzin want hoe lang is de ps4 al uit in vergelijking met de psvr. Psvr doet het goed en dat heeft sony ook laten weten. De enige die ik ken die het niks vinden zijn mensen die het nog nooit hebben geprobeerd. VR is de toekomst en zal naast het 2d gamen een bestaan krijgen. Veel negatief gelul over VR van mensen die het niet eens hebben geprobeerd. Als VR in een ondergang was had sony niet zoveel aangekondigd op E3. Dus nee ben het zeker niet eens met deze stelling.
Ik speel amper meer 2d. VR moet je goed overwegen want daarna is 2D gamen echt een stuk minder. Vermaak mij nu dagelijks en Farpoint en RE7 , Straks Arizona Sunshine, Dick Wild, Bravo Team, Skyrim, RE7, Ace Combat . Jammer dat Fallout 4 niet naar PSVR kwam.
Gevalletje 3d televisie, gedoemd om te falen. Mensen hebben geen zin om 400 euro neer te leggen voor zo’n ding op je hoofd. Ik heb een ps gold headset, en ben blij als ik em weer kan afzetten, ook al vind ik dat ie voor een headset nog wel lekker zit.. en af en toe heb ik em gewoon nodig, maar verder, no way. Het zal best een spektakel zijn hoor zo’n VR, maar de meeste mensen hebben het er gewoon niet voor over, zeker aangezien het game aanbod nog zo laag is
Zelf ben ik erg tevreden met mijn VR.
Farpoint is een intense first person ervaring. Je hebt echt het idee dat je op die buitenaardse planeet bent.
Resident evil heb ik nog steeds niet uit gespeeld. Probeer iedere week iets verder te komen. Heb nog nooit zoveel kippenvel ervaren.
Met in de pijplijn nog een paar toppertjes en korte ervaringen heb ik absoluut geen spijt van mijn aankoop.
Voor de mensen die de bril nog nooit op gehad hebben. Probeer het eens in 1 van de winkels met het demo model.
De keuze dat ik hem niet kocht is goed geb toch wat geleerd van de vita drama
@2a02:a213:0280:7880:3d19:d213:682c:5.xxx: helemaal mee eens. Ik heb na Resident evil en Farpoint , horizon zerk dawn gespeeld. Vroeger zou ik deze game een 9,5 hebben gevonden. Nu vind het veel minder intens zonder bril. De 2D games zonder VR moet ik echt mijn best doen om het nog echt leuk te vinden
Sinds ik de PSVR heb vind ik 2d gamen iets van de jaren ’90 en hoop dat deze technologie nog verder ontwikkeld gaat worden.
Tot nu toe gaat er nog genoeg voor uit komen dit jaar, dus echt somber ben ik niet over de toekomst.
Heb de VR nu net een week en vind het geweldig. Farpoint is echt gaaf en Resident Evil is een garantie tot broekpoepen. Als ik zie wat er allemaal gaat uitkomen ben ik echt blij dat ik toch de aankoop heb gedaan. Tuurlijk wordt alles straks scherper, beter, sneller etc., maar ik leef Nu en als je constant blijft wachten op iets wat verbeterd wordt…..toch?
De console is dood, triple A games zijn dood, VR is een flop. Je moet blijkbaar vanalles roepen om in het nieuws te blijven.
Ik draai vanaf het ontstaan van video games mee. VR is altijd een rode draad en een droom geweest. Dit is zeker niet de laatste iteratie en zeker niet de beste, maar wel de eerste die een groter (niet een groot maar een groter) publiek aanspreekt.Nieuwere versies, doorontwikkeling van software enz zullen voor betere en goedkopere hardware en aantrekkelijke software zorgen.
Op de E3 zijn grote games gepresenteerd voor VR. Ik had veel meer de eerste tijd een bullet point op de achterkant van een game doosje verwacht ala Star Wars Battlefront, en hoewel we dat ook zien zijn er ook omzettingen naar de VR of geheel nieuwe games. Films brengen gratis VR belevenissen naar buiten en de porno industrie wipt er volop virtueel op los. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_VR_games
Het is te hopen dat we Tarek Hamed niet als televisiebaas zullen gaan zien, want hij zou een seizoen van een matig bekeken serie ook al meteen afschrijven terwijl met een beetje tijd een prachtige serie met een grote kijkers schare zou kunnen ontstaan. Het apparaat ligt nog maar net 8 maanden op de schappen, gun het wat tijd.
Ik zou hem wel willen, maar ik kan het gewoonweg niet betalen
Eyetoy, move en ps vita deden ze ook veel te weinig mee. Zo zonde
Vind t een leuk ding, maar die processing unit is verschrikkelijk. Geen HDR en black outs all over, bij mij is die losgekoppeld. De euvel is dan ook veel te groot om even VR te gaan doen en alles aan te sluiten.
Ik heb een PRO met 4K TV, dat ga je toch net inruilen voor VR ? daarnaast is die BR nog met a;;er;ei draden te bevestigen, maar kan ik me 7.1 headset niet gebruiken ? Ik zie voor mij eerder nadelen dan voordelen dus ik hoef het niet.
Weer hetzelfde liedje: kip of het ei. Er worden pas games gemaakt als er voldoende apparaten zijn verkocht, maar die worden pas verkocht als er voldoende games voor zijn uitgebracht. Als niemand risico’s durft te nemen, zullen we nooit verder komen.
Dit is the next level, je moet er tegen kunnen thats it. Kom maar door met die nieuwe releases als project cars 2, gran turismo die er ook gebruik van maken.
@jimke1: RE7 was er toch een?
@217.101.147..xxx: ik denk ook wel dat veel mensen die het afbreken het mss nog nooit geprobeerd hebben, zelf heb ik ook nog niet de kans gekregen om het uit te proberen.
Het is toch een redelijk groot bedrag om uit te geven aan iets dat je niet kent, maar ik hoop toch echt dat vr de kans krijgt om te groeien en dan koop ik het wrs wel ooit als de hardware iets verder ontwikkeld is en het iets minder gedoe is om te installeren, ik geloof er wel meer in dan in ps move en eyetoy en van die dingen, but time will tell…
Beste PSX,
Geen idee waarom PSX zo aan het bashen is tegen sony vr…2de artikel waarin er een soort van doemscenario in gang wordt gezet.
Vr is niet voor iedereen en zal het ook nooit worden! Het is een briljante techniek die ik als veelvuldig gamer van de 1ste generatie, iedereen kan aanraden.
Ja het kost geld en nee niet alles is briljant maar dat is het begin van alle succesverhalen….voor mij is Vr een mega briljante toevoeging op een console en op de ps4 pro is het helemaal top.
Gr.
Maurice
Vind het super tof en prachtig gedaan, jammer is alleen dat het zo duur is om aan te schaffen. Naar mijn idee weerhoud dat veel mensen met aanschaffen. Niet iedereen heeft bijna 450 euro voor een VR en camera
@M4GN3T:
Black outs?
Heb ik geen last van.
Misschien eens met Sony bellen of anders de garantie aanspreken.
@2001:1c06:0b05:1200:0d61:4950:d8f5:e.xxx: audience
@Demonicfool: Het valt mij ook op dat PSX sense onterecht zo negatief is over de VR bril. De verkoopcijfers zijn goed (1 miljoen is gewoon veel, vergelijken met de 60 miljoen verkochte PS4’s slaat helemaal nergens op, dan zou vrijwel elke game op GTA V na een flop zijn)
De VR set is een geweldig apparaat en sinds ik de set heb is 2D gaming een stuk minder interessant geworden.
@82.74.138..xxx: ja zoek maar op Google ‘ps vr blackouts ps4 pro’ is een algemeen bekend probleem en niemand doet er wat aan
@Flaming_Kaiser: ja dat was wel een toppertje ook wel een uitspringer tussen al de andere vr titels .
hopelijk krijgen wij meer van zulke game s nog op de psVR
@M4GN3T:
Oh de pro, ik heb geen pro, vandaar dus.
@80.114.62..xxx: Er zijn gamers die er wel plezier aan beleven maar ik denk dat de meeste gamers niks met VR/3D aan de slag zullen (blijkt ook we uit de verkopen)
Ik kan me dus best goed vinden in jou mening.
@82.74.138..xxx: ja gewone PS4 doet t prima, maar met de Pro heb je blackouts
@217.101.147..xxx: Ik heb het wel diverse malen geprobeerd en het viel tegen. Ik werd er ook misselijk bij maar verder viel het mij ook tegen. Voor mij dus een reden om VR niet te gaan kopen. 3D in de bioscoop en op tv is trouwens ook niet mijn ding. Ik gun iedereen zijn plezier met VR maar om te stellen dat de kritiek vrijwel alleen komt van mensen die VR nooit geprobeerd hebben is volgens mij wat kortzichting.
In mijn ogen (haha) is het nog iets té vroeg om echt te kunnen spreken van Virtual Reality.
Het virtuele is nog wel op orde maar de reality heeft nog best wel een weg te gaan.
De technologie begeeft zich nog in de kinderschoenen. Zodra we ons kunnen ontdoen van al die dikke kabels en de bril nog iets aan gewichtsverlies doet zal VR sprongen richting succes hebben gemaakt.
Betekent dit dat PS VR slecht is? Nee, dat denk ik niet. Nieuwe technologieën kunnen alleen maar groeien door te ontwikkelen. En ontwikkelen kan alleen als er geld is. Het is daarom een goede zaak dat VR nu zijn intrede doet. De “early adopters”, diegenen die nu een Playstation VR hebben gekocht, zorgen er voor dat het medium kan voortbestaan.
Het is alleen voor mij niet goed genoeg. Ik wacht tot het doorontwikkeld is… Generatie 2 of 3? Ik weet het niet. Maar het zal nog wel 10 jaar duren voordat het zo ver is vermoed ik.
Ondertussen hoop ik niet dat het mislukt maar juist dat het blijft verkopen zodat die ontwikkeling ook gemaakt kan worden. Wat is daar voor nodig? Simpel: software! Dus VR games. Daarom vind ik het jammer dat EA een terughoudende stelling aanneemt.
Ik heb hem sinds oktober en het is voor nu niet meer dan een gimmick voor mij. Het wordt voor mij pas interessant als er geen verschil meer zit tussen beeldkwaliteit van tv’s en de displays die ze in VR brillen stoppen.
@217.101.147..xxx:
Precies wat ik wilde zeggen.
Ik vermaak me prima met VR (zowel PSVR als de HTC Vive) en het wordt alleen nog maar mooier.
@tielo: Perfecte post! Jij snapt het!
Te duur voor wat het brengt…
Het punt dat men moeilijk kan veranderen/verbeteren is de motion sickness. Daarnaast is de huidige console generatie dus ook de pro. gewoonweg niet krachtig genoeg om op hoge resolutie en ook nog eens hoge framerate AAA-Games te draaien. Dat het een leuk en interessant product is valt niet te ontkennen, maar heb het idee dat VR zich niet al te veel moet Focussen op games, maar ook op andere entertainment om echt een beetje beter te kunnen verkopen. Ik hoef in elk geval nog niet een VR en ook niet op lange termijn.
@M4GN3T: Ik heb met de VR nog nooit black outs gehad. Misschien heb je een defect exemplaar?
@mrb: heb je een ps4 pro ook?
Ik vind VR een stand-alone platform. Een prachtige uitvinding en leuk om te doen. Ik denk dat Augmented Reality de toekomst heeft gecombineerd met ‘eigen’ spellen die prima gekoppeld van worden met een game console.
Vr is en zal altijd een gimmick blijven. Let op mensen dit is mijn mening en niet per definitie de waarheid
@80.114.62..xxx:
Dat idee heb ik ook. Ik heb het geprobeerd bij mijn neefje en ja het is heel er leuk, ik speelde iets met haaien die op je afkwamen. Maarja ik zie mezelf niet de hele avond met dat ding zitten. Dan toch wat jij zegt, gewoon lekker makkelijk op de bank zonder dat ding op je hoofd en gewoon een controller. En bovenal je bent niet zo afgesloten van alles.
3d tv met VR vergelijken is compleet krom. Augmented en Virtual is echt de toekomst. In heel veel branches.
@2a02:a213:0280:7880:b198:af0a:6087:b.xxx: precies.
Psvr is een enorm succes, en natuurlijk gaan er dingen mis.. is een gloednieuw product, het creert een hele nieuwe markt. En voor dat feit alleen bewonder ik Sony. Zij hadden het lef die markt op te gaan. Al die ervaring nemen ze mee om bij een vollgende generatie een supergoede vr set neer te zetten.
Feit is dat ik me perfect vermaak met vr. Ik vind dit artikel dan ook veel te negatief, en stemmingmakerij.
het grootste probleem is voor ontwikkelaars om goede vr devs te vinden. Deze mensen zijn zeer schaars en dus ook nog is erg duur. VR, AR content creators zullen de komende jaren waanzinnig in trek zijn. Dit is de nieuwe werkelijkheid. Get with the program.
Zo negatief alweer, ik heb de PSVR ondertussen zelf en dµsinds de eerste keer (2016) dat ik hem had kunnen testen wou ik er een.
Ik heb ook de move en vita, dus heb ik bewust proberen te wachten (en dat is toch een paar maand gelukt).
Het is idd veel geld, maar met de days of play tijdens de E3 heb ik de VR + Camera + Farpoint + Aim contoller + vr worlds voor nog geen 440 euro kunnen kopen. Dus dat is wel waar voor je geld.
Mensen die het al afbreken van te weinig games etc. bull! er zijn wel degelijk deftige games en veel ervaringen (Farpoint, RE7, Until Dawn rush of blood, EVE, RIGS, driveclub) en er komen al leuke toekomstige titels aan (Moss, Bravo team, Star child, Arizona sunshine, ace combat, Gran Turismo, etc..).
Idd motion sickness kan een rol spelen, ik heb er niet veel last van (enkel bij driveclub vr heb ik het wel moeilijk), Farpoint speelt heerlijk weg en de tracking werkt heel goed!
dus als je echt iets nieuws wil kijk wat uit naar deals of kortingen/bundels en koop er eentje!
Ik heb de PSVR+Camera in huis gehaald voor €340 in plaats van €460.
RE7, Skyrim en GT Sport lijken mj geweldig en Batman VR en Moose lijken mij ook zeeeeer tof voor een leuke prijs.
Als ze hem voor pc laten werken dan koop ik hem meteen. Dan kan ik hem voor mijn ps4 en pc gebruikeno
@Demonicfool: Daar heb jij ook wel een beetje gelijk in. Het voelt min of meer als het product(en) slecht praten. Ook al moet VR mij nog overtuigen. Maar zolang er nog maar 1 game is, de prijs zo hoog is en de bril zo lomp is hoef ik het ding niet.
Die kabels zijn wel vervelend.
Zelf heb ik een gear vr en moet zeggen dat ik dit al een enorme ervaring vind.
Staan veel leuke dingen in de occulus store.
Probleem met vr is de versplintering van de vr gamers: oculus , htc,ps vr , google card board.
Was het niet leuk geweest moest je die games kunnen spelen op de psvr?Er is nauwelijks gratis content op de psvr.
Prijs moet ook omlaag. Rond de 150 euro zo trek je een groter publiek aan.
Technologie heeft niet gefaald wel de marketing.
Ze moeten BF1, GTAV, COD en titanfall 2 omzetten en wapens erbij maken !!!!
Wil hem dolgraag kopen maar hij is gewoon te prijzig
@M4GN3T: ja die heb ik, maar ik had daarvoor de ‘standaard’ ps4 en had met dezelfde VR daar ook geen problemen mee
@Bonanza: Klopt, ik vind de beeldkwaliteit ook een grote tegenvaller (heb VR gekocht zonder vooraf te proberen). Had er meer van verwacht en gebruik VR om deze reden nauwelijks.
Aan de andere kant is het gevoel van immersie werkelijk ongekend. VR is de toekomst van gamen, maar ook voor heel veel zaken in het dagelijkse leven (samen met augmented reality).
Voor iedereen die de negatieve toon vanuit PSX-Sense t.o.v. PSVR niet waardeert: dit artikel is bedoeld om de discussie op te wekken. Bovendien is het goed om kritisch te blijven. Als je het er niet mee eens bent, laat het dan vooral hier weten. Dan heeft het artikel zijn doel bereikt namelijk. 😉
@178.145.243..xxx:
Ik denk dat je een vr moet zien als vervanger voor tv, zeker in toekomstige generaties. Vergeet niet dat een gear vr afhankelijk is van telefoons van boven de 700 Euro. Dus echt goedkoper is het niet :/
@Enzo: ik vind het inderdaad erg gechargeerd. Desalniettemin is er wel een goede discussie ontstaan…
Misschien het volgende artikel over de psvr superpositief inzetten, en alle azijn opvangen;)
De prijs… alles draait om de prijs, de VR is gewoon weg veel te duur. een high tech bril die net zo duur is als de console zelf. hoe verzin je het, bij de grote groep is de console al een aanslag op hun inkomsten/spaargeld
Goh, dit is toch best wel een behoorlijk slecht artikel. Alleen voor degene die doorgelezen hebben tot het einde zullen door hebben waarom het zo gedaan is, de meesten echter zullen dat niet doen en denken dat PSVR het nu gewoon slecht doet vanwege dit slappe verhaaltje…
Niet okay PSX-Sense, niet okay…
@M4GN3T:
Het is stom dat het er niet in zat, maar er zijn goedkope switchjes te krijgen tegenwoordig die dit nu prima oplossen. Het HDR gebeuren dan, dat je af en toe zwart beeld krijgt is iets anders in je setup denk, heb de processing unit er altijd tussen zitten en nergens last van…
En ja, ik heb een Pro…
@Demonicfool:
Yup, vind het ook heel frappant. Alsof de redactie fel tegen VR is of zoiets. Prima als het nieuws is, maar dit is alweer een opinie stuk en de 2e in 6 maanden tijd alweer. Wat is het doel hiervan?
Ik heb 25 jaar op een game als Farpoint gewacht en het stelt verre van teleur. Sony neemt gewoon zijn tijd, en kan dit als marktleider ook gewoon doen!
grootste troep ooit het maakt je hersenen kapot en je voelt je hondsberoerd daarna van mjj mogen ze uit de handel genomen worden
@Aenea: bijzonder, misschien toch eens Sony vragen. Wat betreft switches, klopt, maar de kabel wirwar is me al iets too much met nvidia shield, nin switch en xdoos :p
@82.74.138..xxx:
Iets van de jaren 90 haha jij bent niet goed stiekem vind jij de VR niks maar ff hard roepen dat het top is anders huil je nog erger dat je €400 heb weggooid
VR , waanzinnige ervaring, net echt…
@86.86.156..xxx:
Dat mag jij denken.
PSX begint een beetje op sensatie Telegraaf news headers te lijken.
Het lijkt wel of het de wens van de gedachte is dat jullie de PSVR liever zien gaan dan komen?
En mbt blackouts, ook geen last van met PSPro.
Ik denk dat menig game hardware fabrikant graag 1 mio plus producten in ruim een half jaar wil verkopen. Er zit nog genoeg in de pijplijn qua software. Maar wellicht is mijn glas wat meer half vol dan die van PSX?
Sinds launch (nog geen jaar geleden) 1mln verkocht… Dat is voor een retedure ervaring bovenop een bestaande console best heel erg knap. Vrijwel elke week nieuwe games…. En de “verzuurde journo” die het kapot proberen te maken omdat het hip is om alles af te zeiken..
Kunnen we misschien met z’n allen niet alles kapot willen maken op game gebied…
Als site met veel lezers die makkelijk te beïnvloeden zijn is het best jammer dat de “prikkelende titel” standaard negatief moet zijn.
Je weet dat ren deel van die lezers het dan ook direct kut vinden en zo komen we weer in de al oude cirkel van het product naar de klote helpen. Willen we meer voorbeelden? Mario & de rabbids: o, o, o: wat was het hip op met z’n alle kut te roepen op basis van 1 gelekt screenshot…
Toen kwam de presentatie en ineens was t niet meer kut… Maar de smerige smaak bij t grote publiek was al in de mond.
Wees toch eens een keer positief met z’n allen, stelletje napraat journalisten.
Psvr: als je m hebt weet je dat t een prachtige toevoeging is aan je bestaande console. Heb je m niet: dan praat je m de grond in.
@2a02:a440:919b:0001:a178:994f:caee:c.xxx:
Jouw hersens zijn blijkbaar al kapot, als je denkt dat dit je hersens negatief beïnvloed hahaha.. ik zou zeggen, ga eens op zoek naar wat goede wetenschapsartikelen over neuropsychologie, psychobiologie, natuurkunde (over licht en electromagnetisme) en cognitieve wetenschap (voornamelijke over zintuigelijke waarneming en het leermechanisme dat daarmee gepaard gaat).. als je dat hebt gedaan wil ik daar best een boompje over opzetten met je.
Maar hou asjeblieft op met de brainfarts over dingen waar je weinig over weet.
@83.128.55.xxx: +1
@M4GN3T:
Gewoon die xdoos weg doen 😉
Maar serieus, is gewoon extra kastje die je er tussen zet, die kan je netjes weg werken achter/onder je TV zonder er last van te hebben. De enige kabel die er dan is, is de kabel van PS4 naar dat kastje ipv. de TV. Wel heb je extra HDMI input nodig, dat wel….
PSVR is nog niet dood, maar tegen de tijd dat er betere content uitkomt zijn we toe aan Versie 2. Wat ik niet begrijp is dat een grote titel als Resident Evil 7 ogenschijnlijk vrij makkelijk VR kan integreren met als resultaat een -wat mij betreft- killer app voor PSVR terwijl anderen de moeite er überhaupt niet in steken. Jaja, de verkopen zijn het niet waard etc, maar in RE7 had het ook niet de hoofdfocus en toch is het uitstekend geïmplementeerd. Ach ja, geef het wat tijd.
@M4GN3T: ik vind je wel heel stellig in je stelling ‘met ps4 pro en VR heb je blackouts’, puur gebaseerd op een google-search. Wellicht komt het voor, maar het is zeker geen gemeengoed. Er zijn best wel problemen met de PSVR, maar dit niet, zeker niet op de schaal die jij insinueert.
Dan de stelling. Hoezo ‘verder ingezet’? Heeft die dan al eerder ingezet? Voor zover ik kan zien is de PSVR de meest succesvolle VR bril op de markt, die meer verkoopt dan alle andere brillen bij elkaar (behalve dan die dingetjes van een tientje waar je je mobiel in moet stoppen). Bovendien zijn er al best veel ‘belevingen’ en games beschikbaar, mijn bibiliotheek bevat al ruim 25 games inmiddels, meer dan genoeg om me prima mee te vermaken.
Je ziet wel erg dat de developers aan het zoeken zijn naar hoe ze met dit nieuwe medium om moeten gaan, en welk (verdien)model daar bij past. Diverse devs leveren gratis een update mee, waarin een VR-experience toegevoegd is (Resogun), sommige devs gooien een soort pilot-missie gratis op de markt (CoD, Star Wars Battlefront), sommigen maken het betaalde DLC (Dirt Rally), en weer anderen proberen oude games in VR mode opnieuw te verkopen voor de volle prijs (Skyrim). Er is duidelijk nog niet één model dat door iedereen geaccepteerd is en dat werkt.
Sommigen worden hierdoor afgeschrikt. Zo heeft Housemarque geen VR mode in Nex Machina zitten, en dat is een gemiste kans.
Verder zal iedereen zelf de afweging moeten maken of de investering in een niche-product voor hen waardevol is. Voor mij was het antwoord absoluut ja. Ik ben in dit geval graag early adopter, met alle mankementen die dat levert, en ja, ik weet dat er over een jaar of twee een veel betere PSVR2 komt, die misschien draadloos is, hogere resolutie aankan, en weet ik wat meer. Dat hoort er bij. Tot die tijd heb ik wel mooi de allergaafste game-beleving meegemaakt die momenteel mogelijk is. Niks op een gewone monitor (4k , HDR of niet) kan daar aan tippen.
Ik heb een vr gehad en heel wat games geprobeerd.
Het is een leuke ervaring dat zeker maar de resolutie had hoger gemoeten in deze tijd.
Dus had het weer verkocht.
Hoop dat de volgende vr zonder al die draden zijn en minstens een full hd ervaring
@Mithrandir:
Huh?? Heeft resogun PSVR support??? Shit… helemaal gemist. Damnz.. 2 maanden vakantie gaat veel te kort zijn :/
@coristus: Oops. Foutje, dat was Super Stardust VR. Resogun speelt wel in cinematic mode (en dat is al geweldig), maar niet 360 graden vr. Super Stardust wel, en die heeft ook een separate FPS missie.
@Mithrandir:
+1
@Mithrandir:
Ik raakte al in lichte paniek.. want die gane leent zich echt voor vr.. stardust is tof in vr..
Al die negatieve spin over een sony product op een ps fan site.. stoot me echt voor de borst. Weet zeker dat we over een aantal jaar terugkijken op deze periode als die waarin sony VR beschikbaar maakte voor de mainstream. En we met nostalgische gevoelens terug kijken zoals nu naar de c64, nes en atari.
@Mithrandir: gebaseerd op een Google search? Sorry maar dan ben je een beetje blind voor kritiek. Vergis je niet dat ik het zelf ook heb hé en anderen die ik ken met dezelfde set-up hebben het ook. Google search is puur een back-up om te laten zien dat het probleem niet alleen bij mij of vrienden ligt.
Er zijn uiteraard work-arounds (non 4K HDMI poort, switch e.d.), maar die hele processing unit blijft bagger van de bovenste plank. Sony heeft daar niet goed over nagedacht noch goed afgestemd op de PS4 Pro.
@M4GN3T: Plus het feit dat HDR niet ondersteund wordt als je dat domme kastje ertussen hebt toont ook aan dat ze er niet goed over nagedacht hebben :/
@212.178.124.xxx: precies, jij snapt ‘m en dan wel uitgebreid HDR promoten voor de Pro, Sony snapt zichzelf af en toe niet.
@M4GN3T:
Wat vind jij/PSX wél positief aan de PSVR? Lijkt wel of je persoonlijke frustratie aan het ventileren bent. Op zich prima maar je zou toch anders verwachten van een MT lid?
Hé en anders gewoon op Marktplaats zetten hè. Opgelost!
Zorg dan in ieder geval voor opbouwende kritiek. Kreten als “gewoon bagger” verwacht je van een gemiddelde fanboy of juist troll.
Gratis advies: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen! en ‘c’est le ton qui fait la musique’
Moet PSX nageven dat ‘de prikkeling’ werkt gezien de hoeveelheid reacties. Hulde!
Maar wat nu? Komen er nog conclusies achteraan?
@M4GN3T: Nee hoor, ik sta open voor kritiek. Dat die processing unit niet goed werkt met PS4 pro ivm 4K doorgave is een misser van de bovenste plank.
Alleen, de stelling dat ps4pro icm PS VR problemen veroorzaakt is niet in zo’n algemeenheid waar. Het zal vast wel eens fout gaan, maar niet gewoon niet altijd. En als je een zo’n grote aan-een-merk-gelieerde site runt, moet je oppassen met dat soort stellige beweringen.
Misschien is dat overigens waarom ik zelf die blackouts niet heb, mijn hele setup werkt niet met mijn 4k monitor (DAT vind ik een misser: dat 4K niet ‘gewoon’ altijd werkt tussen een PS4pro en 4k monitor. maar dat is een ander onderwerp)
@Mithrandir: Ik heb genoeg research gedaan om te weten dat ik het kan beweren, kga een geïsoleerd probleem niet als widespread behandelen natuurlijk.
De processing unit heeft echter moeite met 4K, waardoor je blackouts krijgt in het signaal wanneer je non-vr games speelt die in 4K zijn. Dit speelt al vanaf het begin en nog geen enkele systeemsoftware update die dit gefixt heeft. Zet je de resolutie op 1080p? Krijg je geen black-outs, zelfde geldt als je een HDMI-poort gebruikt die niet 4K is (op oudere TV’s bijv).
Het is er pas net… en ik snap voor veel mensen dat het te duur is, maar als je het ervoor over hebt en je hebt wat realistische verwachtingen dan is het gewoon nu al een vette ontwikkeling.
Tuurlijk moet het nog lichter worden, er moet een hogere resolutie komen en de FOV mag een stuk omhoog.
Ik merk overigens dat hoe meer ik het gebruik, hoe sterker het gevoel is dat je in een andere ruimte bent.
@A Gamer: Er zal geen vr2 komen als niemand de eerste vr koopt
Ach, waar maken we ons druk om. VR is een blijvertje -het gaat ons alleen niet snel genoeg.
Ik heb het systeem nu al een tijdje en er zit zeker potentie in maar sony doet er vrij weinig mee. Dit is zonde … zit er dan ook aan te denken om hem weg te doen
Wat als we in de jaren 80 van de vorige eeuw ook zo hadden lopen zeuren dat de graphics (320×200 en 16 kleuren) niet realistisch genoeg waren… Dan hadden we nu ook geen filmische ervaringen gehad op pc en console. Natuurlijk kan het beter, maar dat is wel tijd voor nodig en mensen die nu al willen instappen. Bovendien is de virtuele ervaring van het erbij zijn, hoewel niet super scherp, ook nu al behoorlijk goed!
@Mithrandir: Bam de nail in the head 🙂